מרפק טניס \ טניס אלבו

במידה ומדובר בכאב במרפק אשר משולב באצבעות רדומות (נימול/זרמים) ביד יש לעיין במאמר תסמונת תעלת המרפק 

“מרפק טניס” הינו מונח שגוי ומטעה משום שברוב המקרים הוא אינו נגרם ע”י משחק טניס. הבעיה אינה מה אתה עושה עם המרפק שלך. אמנם הכאב ממוקם למרפק אך הבעיה היא מה אתה עושה עם שורש היד והאצבעות. המושג הרפואי הינו “lateral epicondilitis” שהוא יותר מדויק אך עדיין מטעה. הבנת המחלה ע”י החולה חשובה אולי יותר מכל מצב אחר ביד שכן יש ביכולתך לטפל בבעיה ע”י שינוי הרגלי השימוש ביד. בדרך זו 70-80% מן המקרים ניתנים לריפוי בלי התערבות ניתוחית.

מה זה ?

מרפק טניס הוא מצב של דלקת (זו הסיבה שהמילה מסתיימת בסיומת “-itis ” שמשמעותה דלקת) בגידים. הדלקת נובעת מקרע במוצא הגידים המיישרים של שורש היד והאצבעות אשר ממוקם בצד החיצוני של המרפק (שקרוי lateral epicondyle). הדבר מוסבר בציור שמראה את מרפק ימין במבט מן הצד (השרירים באדום):

הגידים המיישרים מרימים את שורש היד ואת האצבעות. שרירים אלה מתכווצים כאשר ברצונך לקמוץ אגרוף בחוזקה (נסה לקמוץ אגרוף בשני מצבים: כאשר שורש היד מכופף ולאחר מכן כאשר שורש היד ביישור- באיזה מצב הקמיצה חזקה יותר ?). השריר שהוא הפגוע ברוב המקרים הינו שריר שקרוי בלטינית extensor carpi radialis brevis (בקיצור ECRB) או בעברית: “השריר הקצר שמיישר את שורש היד”. זהו השריר האמצעי בציור דלעיל. כיווץ חזק של השרירים המיישרים יכול לגרום לכאב במקום בו השרירים יוצאים מתוך העצם או לאורך השרירים עצמם.הכאב מוחמר ע”י אחיזה חזקה והרמת חפץ כאשר כף היד מופנית כלפי מטה (מנח שקרוי בשפה הרפואית פרונציה). הכאב חד יותר בזמן פעולת ההרמה או לאחר עבודה ממושכת ומאומצת של היד. תיתכן נפיחות מקומית אך זו מינימאלית בד”כ. במקרים החריפים, הרמה ואחיזה קלים ביותר גורמים לכאב. השם “מרפק טניס” נובע מן העובדה ששחקני מחבט (המתחילים בד”כ) משתמשים בטכניקה לא נכונה בזמן המשחק ומפתחים את התסמונת. שחקנים אלה סבורים שמכת גב היד (backhand) צריכה להתבצע ע”י יישור שורש היד. המנוסים יותר יודעים ששרירי הכתף חזקים הרבה יותר משרירי האמה ועל כן משתמשים בשרירים אלה לביצוע המכה. כאב בצד הפנימי של המרפק (מה שמכונה golfer’s elbow או medial epicondilitis) הוא מצב דומה אשר פוגע במוצא השרירים המכופפים בצד הפנימי של המרפק. הבעיה שכיחה בשנות ה-30 או תחילת הארבעים לחיינו

מה גורם למרפק טניס ?

למרות שהתסמונת יכולה להופיע ללא סיבה ברורה לעין, ברוב המקרים התופעה מופיעה לאחר שימוש נמרץ ומאומץ באמה וביד בפעילויות שהמבצע אינו רגיל אליהן. הפעולות יכולות להיות, למשל, שימוש במברג להברגת ברגים או שטיפת רצפה באופן מאומץ. התופעה יכולה להופיע גם אצל אנשים שמגבירים את רמת פעילותם שדורשת יישור שורש היד ו/או קמיצה חזקה של האגרוף, בעבודה או בשעות הפנאי שלהם. אזור המוצא המשותף של השרירים מן העצם בנוי מרקמה חיבורית קשה אשר משתפשפת בעצם. היא אינה נמתחת ואינה מסוגלת להכיל התנפחות כלשהי. אם הרקמה מגורה ע”י פעילות פתאומית או פעילות-יתר, הלחץ בינה לבין העצם עולה ומנתק את אספקת הדם לסיבי השריר. הגידים מתחככים על גבי העצם וסיבי השריר נדחסים בין שני המבנים הנוקשים הנ”ל דוגמת מפצח אגוזים. הדבר גורם לכאב רב. כאשר סיבי השריר נקרעו, כל עוד את/ה ממשיכים להפעיל את היד מבלי לתת לרקמה מנוחה מספקת, הם אינם יכולים להחלים או שזמן ההחלמה יכול להמשך תקופה ארוכה מאד (חודשים רבים עד שנתיים). אמנם הריפוי האיטי נובע מירידה באספקת הדם למקום הפגוע אך גם משום שסיבי הגיד/שריר ממשיכים להימתח ולהיקרע בזמן הפעלת המרפק. אם לא תשנה את הדרך בה הנך מפעיל את היד והאצבעות אתה ממשיך להזיק לגידים הנ”ל ואינך מאפשר להם להחלים. מרפק טניס הינו בעיה כרונית בד”כ. החולים אינם יודעים מדוע המרפק כואב וממשיכים את פעילותם ובכך ממשיכים את הנזק למרפק. הדבר יוצר מעגל קסמים של קרעים בסיבי הגיד, ריפוי חלקי ע”י הצטלקויות, המשך קרעים ונזק, בטרם הייתה לרקמה ההזדמנות להחלים לחלוטין ושוב הצטלקות לא סדירה ומכאיבה וחוזר חלילה.אחד החוקרים בשטח זה כינה זאת “הצטלקות בלתי מספקת”:

איך אתה יכול לעזור ?

ראשית כל למד איך ולמה הנך מזיק לעצמך (זו הסיבה שאתר זה נכתב) ולהפסיק לעשות זאת. כפי שציינתי בתחילת המאמר, רוב המקרים נרפאים מעצמם.


עליך לחדול לחלוטין מכל הפעילויות שגורמות לכאב, כמו הרמת חפצים כאשר כף היד פונה מטה, קמיצת אגרוף חזקה, או פעולות חוזרות ונשנות על עצמן הכרוכות ביישור שורש יד כנגד התנגדות. כל טיפול אחר לא יהיה יעיל אם תמשיך להזיק לעצמך. כדורים נגד דלקת,סדים, פיזיוטרפיה, מחטים, עיסויים וכדומה, לא יועילו כל עוד לא שברת את מעגל הקסמים של קרע-ריפוי בלתי מושלם-קרע - ולא אפשרת לרקמה להחלים ולשאת בעומס שנדרש ממנה.

בשלב החריף כאשר המקום רגיש מאד ונפוח שימוש בקרח לתקופה של 5-15 דקות נמצא יעיל כמו בכל דלקת חריפה. לאחר שהשלב החריף חלף ולתהליך ההחלמה ניתנה הזדמנות מספקת ליצור הצטלקות טובה אתה יכול להתחיל ולהפעיל את היד בעדינות ובהדרגה. חשוב ביותר שלא תביא לשימוש יתר ביד בתקופת ההחלמה של הרקמה. אם עדיין כואב, אפילו במעט, אתה משתמש ביד בצורה מוגזמת! הדרך היחידה לשבור את מעגל הקסמים היא לתת ליד מנוחה מחלטת ולתקופה ארוכה מספיק. לעתים חגורת הגנה באזור שמתחת למרפק מפחיתה מן העומס על הגידים ויכולה לעזור בתקופה שהגידים מחלימים. שימוש בסד מנוחה לשורש היד משמש לאותה מטרה. שימוש בכדורים נוגדי דלקת לתקופה של מספר שבועות מקל על הכאב ואי הנוחות במרפק. במקרים הקשים והכרוניים ניתן להזריק לאזור קורטיזון שהינו חומר אנטי דלקתי מעולה. עם שיפור המצב, מומלצים תרגילים לחיזוק השרירים תוך שימת לב שאם הכאבים חוזרים יש להפסיקם באופן מיידי.אין לבצע תרגילים כל עוד האזור נפוח, רגיש וכואב. מרפק טניס הינו מצב שחוזר על עצמו ולוקח חודשים עד ההחלמה. לאחרונה הוכנס לשימוש טיפול בגלי הלם ((ECSWT. מדובר בטיפול דומה לזה שנמצא שנים רבות בטיפול לריסוק אבני כליה. הטיפול אינו פולשני ומבוסס על עיקרון של העברת אנרגיה של הגלים לאזור הרקמות שנפגעו. אנרגיה זו גורמת להגברת אספקת דם למקום וזירוז תהליך ההחלמה. מטופלים רבים שלי, אשר היו מועמדים לניתוח, טופלו בדרך זו עם החלמה מלאה.

מה יכול הפיזיוטרפיסט לעזור ?

הדבר החשוב ביותר הוא בהסבר שתקבל ולימוד הבעיה. הוא יכול לעזור לך להגדיר את הפעילויות שאתה עושה ושמזיקות לך. בהתאם לכך להמליץ על שינויי תנוחה או הרגל. הוא ידריך אותך איך לטפל בביתך ע”י עיסוי, חמום/קירור ותרגילים שישפרו את המחושים באזור. לאחר שהרקמות החלימו הוא ידריך אותך בתרגילי שקום. זכור: אם התרגילים מעוררים שוב את הכאב יש להפסיקם.

טיפול כירורגי

לאחר שכל הטיפולים השמרניים, כולל מתן מנוחה מוחלטת ליד, נכשלו יש מקום להתערבות ניתוחית. מטרת הטיפול הכירורגי היא לכרות את הרקמה הדלקתית ולאפשר אספקת דם טובה יותר לאזור. קיימות שיטות רבות והרופא המנתח יבחר בטכניקה שהכי מוכרת לו ושלפי ניסיונו מביאה לתוצאות הטובות ביותר.

אשמח לראותכם במרפאתי - ליצירת קשר וקביעת תור לחץ כאן

ד"ר איגו גולדברג - מומחה לכירורגיה של היד

כל הזכויות שמורות, אין להעתיק, לשמור או לפרסם תוכן מאתר זה

  • Facebook Social Icon